Trafiksignal-og-cyklister

Trafiksignal og cyklister

Cykeldetektering og samspil med trafiksignaler.
 
Få trafiksignaler til at spille sammen med cykeltrafikken. Gennem spoledetektion og direkte kommunikation med trafiksignaler kan cyklisternes færdsel prioriteres!
 
Cyklister spiller en stadig større rolle i Danmarks infrastruktur. Sundhed, klima, og økonomi er synlige gevinster ved cyklisme, og der er derfor al mulig grund til at øge trygheden, sikkerheden, komforten og fremkommeligheden for cyklisterne på det danske sti og vejnet. Tryghedsfornemmelsen i forbindelse med at cykle er generelt steget i de fleste større danske byer, og tilfredsheden blandt cyklisterne er høj. Det kan dog stadig blive bedre blandt andet gennem komfort og fremkommelighed. Der er masser af eksempler på at cyklister må vente” lang” tid på grønt, og i en travl hverdag giver det utålmodig, og måske lyst til at køre overfor rødt næste gang. Der er masser af eksempler på Youtube. Søg efter ”lyskryds cyklist”.
 
En af mulighederne er prioritering af cyklister i trafiksignaler. Spoledetektering er en velkendt og gennemprøvet registrering af cykler og fungerer udmærket som teknologi ved tælling og cykelbarometre. På samme måde kan spoledetekteringen anvendes som registreringsteknologi til at formidle information til trafiksignalerne. Teknologien er løbende blevet opdateret og spoler kan nu installeres på vejen, hvor bilerne også befinder sig. Her er det stadig kun cyklisterne, der registreres og selvfølgelig også på separat cykelsti. Cykelspoler kan installeres på vejen eller separat cykelsti. Trafiksignalcontrolleren håndterer informationen og omdanner den til en bestemt handling (grønt lys for cyklister) i forhold til trafiksignalet. Alt i alt en nem og effektiv installation.
 
Når du som cyklist nærmer dig et kryds, registreres det, at du er på vej mod krydset, og så giver trafiksignalet dig prioritet i signalet. På den møde bliver der mindre rødt og mere grønt. Det vil sige, at hvis der er rødt, skifter den hurtigst muligt om til grønt. Og hvis der er grønt, forsøger lyskrydset at forlænge den tid, det er grønt for dig som cyklist, så du kommer med over krydset. En sidegevinst kan være reduktion af cyklister, der bevidst kører overfor rødt lys.
 
Figur 1. viser et systems komponenter. Registreringen består af 4 dele: Op til 4 spoler, spolecontroller, spolerelæ og spoleinterface. Spoleinterface kan tilsluttes en hvilken som helst trafiksignalcontroller. Spolecontrolleren nedgraves i en brønd tæt ved spolerne sammen med batteri til spolecontrolleren.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Figur 2 viser en principskitse. Spoleinterface forsynes med 12V og forbindes til signalcontroller i vejsideskab. Signalet til signalcontroller kan være “ind”, “ud” eller “total”. Der kan være op til 150 m. mellem spoler og spoleinterface.
Ved hjælp af specielle spoledesigns, kan der udføres en grøntlys-”trykknap” til cyklister. ”Trykknappen” males direkte på asfalten. Når cyklisten kører over ”trykknappen” udløses impulsen og sendes til trafiksignalet, men hvis cyklisten med vilje undlader at køre over ”trykknappen”, så udløses signalet ikke..