Ligeledes kan systemerne levere historiske data om rejsetider til statistiske formål. Dette kunne f.eks være til at optimere signalanlæg i en by for mest optimale rejsetider på alle tidspunkter af døgnet. Men hvorfor stoppe der, hvorfor ikke anvende systemet til adaptiv regulering af signalanlæg med de øjeblikkelige rejsetider?
Systemet behøver ingen fysiske installationer på vejen, men kan anvendes ved at pege og klikke på et kort, hvor man ønsker rejsetiden beregnet. Man kan foran computerskærmene bestemme præcis, hvilke strækninger man vil måle, på hvilke tidspunkter og til forskellige anvendelser.
Mulighederne er mange:
- Styring af trafik i forbindelse med søgning efter parkering, idet parkeringstavler kan vise hvilken rute man nemmest kan benytte for at komme frem til parkeringsområdet. Har bl.a. været anvendt i Antwerpen og har resulteret i 30% mindre søgetrafik.
- Detektion af starten på en kø i Belgien og Holland for advarsel på LED tavler i forbindelse med vejarbejde.
- Optimering af signalanlæg. Kolding by har reduceret rejsetiden med over 1,5 minut i myldretiden.
- Oplysning om rejsetid som information til trafikanter evt. med alternative rute forslag.
- Bedre kendskab til rejsetider på vejnettet. Bl.a. anvendt i Kolding.
- Anvendelse i den daglige sagsbehandling.
- Dokumentation for forsinkelser - som kan danne grundlag for kommende investeringer i vejnettet.