Kongsted Nord rasteplads (E20) som forsøgsstrækning for et moderne henvisningssystem
Den nye motorvejsrasteplads på E20 (Vestgående - før Ringsted), er blevet udvalgt af Vejdirektoratet som forsøgsanlæg for et moderne rasteplads P-henvisningssystem.
ATKI har været hovedentreprenør og leverandør på henvisningssystemet, der har været idriftsat siden 2014.
Hvordan virker rastepladsparkering til lastbiler
Et komplet sæt såkaldte SSD sensorer, der dækker samtlige pladser i parkeringsparkeringsarealet, registrer realtime belægningsinformation i hver parkeringsbås.
Belægningsinformationen behandles i P-serveren, der sørger for at opdatere de elektroniske henvisningstavler på motorvejen med det korrekte antal ledige pladser for den pågældende rasteplads.
Derudover sendes data om belægningsinformationen automatisk til trafikservice 'Trafikken.dk' og 'TMC', således at chaufførerne altid kan orientere sig om den pågældende parkeringssituation på stedet.
- Systemet kan kombineres med reference klassifikationsspoler ved til og frakørsel til rastepladsen, således at data om belægning kan sammenholdes med et komplet datasæt for ind og udkørsel af de enkelte typer køretøjer.
- Vores parkeringskontroller (ATKI-PARK) sørger for nem ubesværet adgang til opsætning, administration, overvågning og statistik for rasteplads P-henvisningssystemet.
Fordelene ved rasteplads P-henvisningssystemet
Chaufførerne bliver adviseret rettidigt og kan bedre overholde kørehviletids bestemmelserne til gavn for bl.a trafiksikkerheden
Miljøvenligt - Unødvendig stop og igangsætning af tung trafik er 'dyrt' på den globale 'miljøkonto'
Økonomisk fordel for vognmændende og mindre frustration for chaufførerne
Se mere om de tekniske fordele ved enkeltkøretøjsregistrering (SSD) her.
Fremtidens trafikløsninger
Vi er opmærksomme på nye tendenser og spejder altid efter nye muligheder for at positionere os på det danske marked og imødekomme vores kunders ønsker og behov.